Családi Iskola

Könyvemnek mindenekelőtt konkrétnak kell lennie, hogy az iskolákban folyó munkát a valósághoz híven képzeltesse el; de amellett meg kell az olvasóval értetnie azt is, hogy mely meggondolásokra támaszkodva merészeltem elhagyni a régen járhatóvá kitaposott utakat.
Ujszerű próbálkozás ez a könyv, melynek nincs előfutárja, amelyre akár a felépítésben, akár az előadás formájában támaszkodhatna.
Talán meglepő ez a kijelentés ma, amidőn a nevelés-tanítás megújhodását az írások egyre növekvő tömege hideti. S mégis legjobb tudásom szerint, az európai pedagógiai irodalom csak három olyan figyelemre méltó művel , melynek célkitűzése- legalább részben- az enyémmel egybevethető. Közös alapvonásuk ugyanis az. hogy egy-egy iskolarendszer egészéról akarnak képet nyújtani, még pedig olyképpen, hogy az olvasó e könyvek nyomán kedvet és bátorságot kapjon hasonló rendszerek bevezetésére.
Éppen ezért többet is kell nyújtaniok a szokásos általánosságoknál vagy egyes mozzanatok alaposabb kifejtésénél.

Ezek a tanulmányok: A belga Ovide Declory rendszerének leírása,, továbbá Montessori Mária metodikai művei, valamint Peter Petersennek és munkatársainak könyvei az úgynevezett “Jena-plan”-ról. Az amerikai élet követelményei annyira eltérőek, hogy az ott nagyobb számban megjelent ily irányú könyveket a fenti nézőpontból nem vehettem számba.
Ám e három könyvnek is milyen más feltételeknek kellett eleget tenniük. Tehát nem lesz felesleges, ha néhány szóban párhuzamot vonok köztük, s az én könyvem közt, abban a reményben hogy ezáltal í saját arásom jellegét is jobban megértessem az olvasóval.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*